יום ראשון, נובמבר 9

המשמעות הדתית והפוליטית של הר הבית


בס"ד

העיר העתיקה בירושלים ידועה כבירה של ממלכת ישראל העתיקה. במדינת ישראל החדשה העיר העתיקה היא עדיין בלב ליבה של ירושלים המורחבת, אשר משמשת כבירתה של מדינת ישראל. אבל למרות שמחוץ לחומות העיר העתיקה האוכלוסייה היא ברובה יהודית, והעיר נחשבת לא רק כבירתה של מדינת ישראל אלא של כל העם היהודי, בתוך החומות העיר מחולקת ואין בה רוב יהודי.

 

כיום העיר העתיקה מחולקת לשלושה רבעים, הרובע היהודי, הרובע  המוסלמי והרובע הנוצרי. כל שלושת הדתות טוענות שהעיר היא קדושה עבורם ואחת המקומות הקדושים ביותר בעולם. הם כולם טוענים כי היא המרכז הרוחני שלהם, והם אינם מוכנים לוותר על שליטתם בעיר.

 

במרכז העיר המחולקת הזאת נימצא הר הבית, בבסיסו נימצא הכותל המערבי, אשר נחשב לשריד היחיד שנשאר מבית המקדש השני, אשר היה בנוי על הר הבית.  ישנם גם כאלו הטוענים שהוא שריד עוד מבית המקדש הראשון, ויש גם כאלו הטוענים שהכותל המערבי הוא החלק היחיד מהבית הראשון שניבנה על ידי דוד המלך בעצמו. לכן זהו המקום הקדוש ביותר בעולם עבור העם היהודי, וזהו גם המקום ממנו יחל להבנות בית המקדש השלישי בקרוב ממ"ש.

 

אבל על ראש הר הבית קיים מבנה נוסף, אשר עצם קיומו מעקב את בנייתו של הבית השלישי. זהו מסגד אל-אקצה, אשר נבנה במאה השמינית, כחלק מהמדיניות האסלאמית,  של השתלטות על כל המקומות הקדושים לעם היהודי בארץ ישראל. הוא עומד עם כיפת הזהב הנוצצת שלו בראש הר הבית.

 

מסגד זה הוא תועבה לכל העם היהודי, אשר רואים בו חילול מקום קודש הקודשים בבית הראשון והשני, והמקום בו צריך לקום הבית השלישי. זו הסיבה בגללה המוסלמים היו חייבים להמציא סיפור שהנביא מוחמד עלה משם לשמים, כדי להצדיק את שליטתם על הר הבית.

 

אם תביטו על הרובע המוסלמי של העיר העתיקה, תראו שיש עדויות רבות על קירות הבתים, המצביעות על כך שבמקור גרו שם יהודים. המוסלמים החיים ברובע הזה כיום, לא מנסים אפילו לטשטש את הסימנים הללו. הם כל כך בטוחים בשליטתם על הר הבית, שהם חשים שהם יכולים לעשות ככל העולה על רוחם בעיר העתיקה, ואין מי שיעצור בעדם. למרבה הצער, במצב הפוליטי הנוכחי במדינת ישראל, הם כנראה צודקים.

 

עד שנת 1967 העיר העתיקה הייתה תחת השלטון הממלכה הירדנית, אשר גירשה את כל התושבים היהודים של העיר, כאשר מדינת ישראל הכריזה על עצמאותה בשנת 1948. באותו הזמן הגבול בין ירדן לישראל היה בלב העיר. לאחר מלחמת ששת הימים בשנת 1967, ישראל כבשה מחדש את העיר העתיקה, ואת הר הבית. אבל ממשלת ישראל שכיהנה אז פחדה לקחת אחריות אמיתית על הר הבית, כי היא פחדה מתגובה בין לאומית אם היא תפנה את הר הבית מהמוסלמים השולטים שם, כדי לאפשר את ראשית הקמתו של הבית השלישי. בארבעים השנים שחלפו מאז, המצב הפוליטי לא השתנה, למעשה הוא נעשה חמור יותר, כיום ממשלת ישראל היא ממשלה חלשה מאוד, אשר מפחדת להתמודד אם כל סוג של לחץ פוליטי או מדיני, במיוחד לחץ מתנועות השמאל הפוליטיות, אשר תמיד העדיפו את הערבים על פני אחיהם היהודים, ולכן כיום הר הבית למעשה מנוהל על ידי הווקף שהוא  מועצה מוסלמית השולטת על כל מה שמתרחש באזור מסגד אל-אקצה, בזמן שהגישה ליהודים היא מוגבלת מאוד. מצב זה מאפשר לערבים הבאים לבקר במסגד, להתפרע מתי שמתחשק להם, ולזרוק אבנים וחפצים נוספים על ראשיהם של המתפללים היהודים ליד הכותל המערבי במתחם מתחתם, בזמן שהם יכולים להתפלל ללא כל הפרעה בצורה חופשית.

 

יש כמובן הבדל משמעותי בין החזקה היהודית על העיר, לזו של שתי הדתות האחרות. ראשית העיר העתיקה הייתה הבירה של הממלכה היהודית העתיקה הרבה לפני שהפכה קדושה לשאר הדתות. למעשה רק לאחר גירוש היהודים מארץ ישראל על ידי האימפריה הרומית, והריסת בית המקדש השני, כאשר ארץ ישראל נשארה נטושה ושוממה, התחילו שתי הדתות האחרות להתעניין בה, ולנסות להשתלט עליה. שנית לשני הדתות האחרות יש מרכזים רוחניים קדושים משלהם, שאינם קשורים לירושלים. עבור המוסלמים זהו מכה, ועבור הנוצרים זה הוותיקן. אבל עבור בני העם היהודי אין מקום אחר, אין מרכז רוחני נוסף, רק זה הנמצא על ראש הר הבית, היכן שעמדו בית המקדש הראשון והשני, והיכן שבסופו של דבר בע"ה יעמוד בית המקדש השלישי. דבר זה הופך את חזקתם על העיר הרבה יותר אמיתית ונכונה משאר שני הדתות.

 

זו הסיבה אשר בגללה בסופו של דבר שני הדתות האחרות יהיו חייבים לוותר על חזקתם בעיר. כי  על פי דברי הנביאים הכתובים בתנ"ך, ברור כי כדי להגיעה לגאולה הסופית ולגילוי מלך המשיח, חייב להבנות הבית השלישי בראש הר הבית.  חלק מהנבואות אומרות ששתי הדתות האחרות יבינו את זה מעצמם, ויוותרו על חזקתם בעיר העתיקה מרצון, בזמן שנבואות אחרות מדברות על כך שתהייה התערבות אלוקית ממעל, אשר תכריח את שני הדתות האחרות לוותר על חזקתם בעיר, ויש נבואות נוספות המדברת על מלחמת גוג ומגוג אשר בסופה יאלצו שני הדתות האחרות לוותר על חזקתם בעיר העתיקה. לא חשוב מה יהיה התסריט, התוצאה הסופית היא זהה, הר הבית יהיה בידי היהודים והם יבנו עליו את הבית השלישי. זו הסיבה שלפי דעתי עדיף להגיע להסדר כבר כעת אשר בעקבותיו יוותרו שתי הדתות האחרות על חזקתם בירושלים מרצון, וכך ימנעו עימותים מיותרים בהווה ובעתיד הקרוב, כאשר יגיע השעה להקים את הבית השלישי. 

 

יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד.

אין תגובות: